Egy nagyon kezdő szakácstanuló első lépéseinek dokumentálása

Szakács Tanuló

Szakács Tanuló

Parajkrém leves buggyantott tojással

2020. október 17. - Szakács Tanuló

A szakács ágazati alapvizsga egyik elkészítendő munkája a címbéli étel. Bár tanári iránymutatást most még nem kaptunk hozzá (cukrászati óránk volt, az ott kapott házi feladatot a jövő hét végén készítem el), néhány receptet átolvasva és a család élelmezését másfél évtizede végző feleségem tanácsait és segítségét kikérve nekifogtam ennek a feladatnak. Az alapanyagok a következők:

01_alapanyagok_1.jpg

A recept ecetet ír a buggyantott tojáshoz, de én annak még az illatát sem bírom elviselni, ezért a savtartalmat ehelyett citromlével gondoltam megoldani. A rozé bort a recept nem említi, de nem is a levesbe töltöttem...

1. Rántás készítése

Ez életem első rántása. A tankönyvhöz adott receptgyűjtemény szerint "világos rántást" kell készíteni. Kb. 70-80 gramm vajat megolvasztottam kisebb fazékban, majd folyamatos keverés mellett 2 kanál lisztet szórtam hozzá. A vaj és a liszt meglepően gyorsan habzani (sülni) kezdett, ha a feleségem nem szól rám, hogy ez így elég, akkor valószínűleg odaégettem volna. A rántásba apróra vágott fokhagymát szórtam.

02_rantas_habosan.jpg

Gondolkodásra késztetett, hogy a tankönyv receptje vöröshagymát is ír, más receptek viszont nem. Feleségem szerint a hagymadarabok furcsák lennének a parajlevesben. A recept azt írja, hogy a parajlevest le kell szűrni. Ezt nem akartam megcsinálni, mert féltem, hogy nem megy át a szűrőn. A megoldás az lett, hogy beletettem a vöröshagymát is a rántásba, röviden pirítottam és a végén botmixerrel homogenizáltam. Így nem lett darabos a leves, és a hagymák íze is belekerült. Eredmények: szép fehér rántás készült, szerintem ilyennek kell lennie. Hibák: majdnem odaégett, már kezdte megkapni az alját.

2. Parajleves

A rántáshoz kb. 3 dl vizet adtam fokozatosan, és beöntöttem a mirelitből kiolvasztott parajkrémet is, majd felforraltam, további 2-3 dl tej hozzáadásával. Eredmények: jól sikerült a sózás beállítása, jó lett a leves. Hibák: szerintem ez a turmixos megoldás kicsit problémás, illetve kicsit sűrű lett.

03_parajkrem_felforralva.jpg

3. Buggyantott tojás

Ettől igencsak féltem, mert nem nagyon tudtam elképzelni, hogy a tojás egyben marad a forró vízben. Féltem attól is, hogy a sárgája kifolyik. Mint kiderült, ezektől nem kel félni. A tojás óvatosan beleengedve közvetlenül törhető a forró citromleves, sós vízbe. Próbálkoztam merőkanállal beengedni is, de a merőkanál falán kicsapódó fehérje nem segítette a folyamatot. Úszó lebernyegek keletkeztek a fehérjéből, amikkel nem tudtam mit csinálni. A tojást folyamatosan ellenőrizem szűrőkanállal kiemelgetve, hogy a belseje lágy maradjon. Kb. 2-3 perc forrás kell egy tojásnak. Eredmények: jó lett a tojás lágysága. Hibák: rondán néz ki a fehérje, leszakadtak a lebernyegek.

04_buggyantott_tojas_fozes.jpg

A kész buggyantott tojás:

05_buggyantott_tojas_kesz.jpg

4. Tálalás

Kerámiatányérba tettem a parajlevest, bele kettő buggyantott tojást (kicsi tojások voltak). Petrezselyemmel díszítettem. Eredmények: az egyszerű étel is étvágygerjesztően fest egy kis díszítéssel a népies tányérban. Hibák: a tojás lesüllyed, érdemes lehet nem ilyen mély, hanem sekélyebb tányérban tálalni.

06_parakrem_leves_talalva.jpg

Fogyasztás közben külön figyeltem a tojás állagára. Bár korábban idegenkedtem a buggyantott tojástól, most mégis ízlett. Szerintem az állaga jól sikerült.

07_buggyantott_tojas_felezve.jpg

Értékelés: 7/10, amiből 2 pontot feleségem tapasztalatának és segítségének köszönhetek. Köszönök is!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szakacsnaktanulok.blog.hu/api/trackback/id/tr516242948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása