Egy nagyon kezdő szakácstanuló első lépéseinek dokumentálása

Szakács Tanuló

Szakács Tanuló

Sütés sókéregben

2021. február 15. - Szakács Tanuló

Talán megmosolyogja az olvasó, hogy a sókéregben sütéssel először az "Igen, séf" sorozatban találkoztam. Megragadta a fantáziámat, és utánaolvastam néhány receptben. Mit ad Isten, épp aznap, amikor nekikezdtem, ugyanezt a sütési módot tűzte napirendre a Duna TV "Főmenü" c. műsora, amelyet így már csak utólag volt szerencsém megnézni.

Egyes vélemények szerint egy ősi, nagyon egyszerű és olcsó sütési módról van szó. Ennek során az ételt a sütőbe egy tömény, valamilyen ragasztóanyaggal megfelelő állagúvá tett sóbundában tesszük, amely így, mint egy "testre szabott" kőzet-edény veszi körül az ételünket, és biztosítja párolódását - sülését. A receptek hangsúlyozzák azt is, hogy a nagyon nagy mennyiségű só ellenére az ételünk nem lesz elsózott. Ez javarészt igaz is, de nem árt az óvatosság a kéreg bontásakor. Na, de ne szaladjunk ennyire előre! Hogy mennyire olcsó, az is kiderül.

A sütés alanyául két különféle húst választottam. A receptek általában halat vagy szárnyast említenek, vélhetően a gyorsabb átsüthetőség miatt. Nekem egy grillezni való kacsa akadt a kezembe a bolt hűtőjében. Emellett, hogy ne csak pár deka legyen a végeredmény, gondoltam, hogy megpróbálkozok egy egész tarjadarabbal is. Ezekből indultam hát ki:

01_sok_hozzavalok.jpg

Az egy tömbben elkészített húsoknál általában bátor ízesítés szükséges. Így volt ez most is. A kacsa vizes átöblítését követően hagymát, almát, zöldfűszereket tettem a belsejébe, kívül borssal, olivaolajjal, kevés zöldfűszerrel ízesítettem.

02_sok_kacsa_betoltve.jpg

A tarját természetesen csak kívülről lehetett ízesíteni, irdalás után sertés fűszerkeverék, fokhagyma, kis olivaolaj bedörzsölés került rá.

04_sok_tarja_irdalva.jpg

A sókéreghez 2-2 kg sót használtam fel, illetve 3-3 tojást. Felesben finom és durva szemcsés sót használtam, lehet csak finom sóval is. A tojás szolgál a bevezetőben említett kötőanyagként, ezzel a sót fokozatosan amolyan vakolat-szerű masszává gyúrtam. Kis víz is kellhet még hozzá.

A sómasszából a tepsi aljára egy nem túl vastag (5-7mm) rétget kell képezni, erre fektetni a húst.

03_sok_kacsa_agyon.jpg

Majd a maradék sómasszával körbe kell vonni a teljes húsdarabot. A kacsa így nézett ki még sütés előtt:

05_sok_kacsa_betkarva.jpg

A sertéstarja pedig így:

06_sok_tarja_betakarva.jpg

Lényeges, hogy tényleg mindenhol be legyen bugyolálva a sómasszába, mert ha valahol kilóg, akkor a hosszú sütési idő alatt az a rész megég. Itt jegyzem meg, hogy néhány recept a sómasszához több-kevesebb lisztet is írt, amivel gyakorlatilag só-liszt gyurma keletkezik, és azzal javasolta a körbetapasztást. Azért választottam a liszt nélküli verziót, mert arra gondoltam, hogy a liszt megéghet, vagy elszenesedhet.

Ezt követte az igen-igen hosszú sütési idő. A kacsa esetében 2 órát, a tarja esetében 3 órát volt 180 fokos sütőben. Mikor kiveszi az ember, egy kővé szilárdult sóbarlangocskát kap, amelyet ügyesen feltörve a belsejében lapul a finomra párolódott-sült hús.

08_sok_tarja_sulve.jpg

A sókéreg feltörése a tálaláskori látványelemek része, de ha először csináljuk, érdemes nem a vendégsereg előtt gyakorlatozni. Lehet egy pár cl alkoholt is ráönteni és meggyújtani, ami az ízt illetően nincs hatással az ételre, csak további látványelem.

07_sok_kacsa_feltorve.jpg

A kacsa - érthetően - a sókéreg alatt sok vizet veszített, összesült. A fenti képen látható, hogy az eredetileg rá "méretezett" sókéreg centiméterekkel nagyobb belülről, mint amekkora a kacsa sütés után lett. Bár való igaz, hogy a húst magát a sókéreg nem sózza el, azért a bontáskor érdemes odafigyelni és ügyeskedni, mert a kéregből letöredező kisebb-nagyobb sódarabok beesnek a sok kis hajlatba, és ha itt-ott az ember ráharap egy sódarabra, hát akkor az bizony - sós.

09_sok_tarja_kesz.jpg

A tarja esetében sokkal könnyebb volt kiemelni a húst a kéregből, elsősorban tömbszerűsége miatt (nem akad be a lába-szárnya mindenhová). Szerintem a tarja esetében a bontáskori elsózás is kisebb veszély.

Nem tudom, hogy régen mik voltak az árak, arányok, de azért kifejezetten olcsónak nem mondanám ezt a sütési módot. Csak a bunda kb. 600-700 Ft-ba kerül, és ezt utána kidobjuk. És akkor még nem beszéltünk az igen hosszú sütési időről.

Összességében érdekes élmény, jó tanulság ilyet sütni, a változatosság része lehet a hétvégi étkezőasztalon. Mindennapra túl nyűgös. Értékelés: 7/10.

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szakacsnaktanulok.blog.hu/api/trackback/id/tr3216427990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rednek 2021.02.16. 19:17:12

Az 5.kép fölött a szövegben a csirke az ugye kacsa akart lenni? Engem nem zavar, mert mindenütt máshol kacsa van, de hátha olvassa valaki akinek feloldhatatlan az ellentmondás.
Egyébként nekem is az a problémám az ilyen ételekkel, hogy lehet hogy nagyon finom, de aránytalanul költséges és macerás Ezért szánom rá ritkán magam hogy elkészítsem.

klebit 2021.02.17. 10:51:04

8. kép...Ráadásul ez jól van így... megeszek bármit véresen... de ehhez nem nagyon lenne gusztusom... Betegesnek gondolom a tényt is, hogy ez bárkinek jó.... Ha ez a gasztro forradalom, akkor én kiszállok most... Erre van igény? Normális ember ezt látja? Remélem csak nem veszi a fáradságot és nem ír ide..... de akkor ez kinek készült?...jajj.... moralizálok... ha nem ír ide senki akkor ez a poszt minek van? Kedves Valaki.... 42 éves vagyok... van kemencém, Souvidálok, itthon füstölök(hideg, meleg)... disznót töltünk vissza a belébe... grillezek is. Rozé kacsát, bármit el tudok viselni.... de ezt??? Ilyet kell???... pont pecsenye kacsával, ami amúgy is száraz... rárakod a sót?.... beburkolod egy köpenybe és várod a csodát.... nem jött össze és le is fotózod?... ezért Te pénzt kapsz?... Legalább nem pecsenye kacsából csináltad volna.... vagy az alma helyett beraktál volna kacsahájat, vagy libazsírt.... Remélem voltál vagány és csak azt a fehér csoffadt bőrét etted(mondjuk magyarázat lenne arra, hogy miért érzel affinitást magadban, hogy ez meg kell most osztanod)

Treff Bubi 2021.02.17. 19:02:09

És az ízük milyen lett? Adott valami pluszt a sókéreg a végeredményhez? Érdekességnek jó lehet, de ha nem jár vele egy sajátos ízélmény, akkor nem állok neki elkészíteni.

Szakács Tanuló 2021.02.18. 15:11:12

@rednek: Köszönöm, igen, kacsáról van szó, javítottam.

Szakács Tanuló 2021.02.18. 15:15:30

@klebit: Ha az észrevétel a színe miatt volt, akkor itt azt tudom válaszolni, hogy nem maradt nyers vagy véres, jól átpárolódott. Kicsit csalóka a szín így a fotón. Egyébként ízes, kellemes étel lett belőle. Biztos nem ez a csúcsa ennek a műfajnak, de első próbálkozásra így sikerült, szerintem nem lett olyan rossz.

Szakács Tanuló 2021.02.18. 15:17:59

@Treff Bubi: A sókéregnek szerintem kettős hatása volt: egyrészt egyenletesebben párolódott át a hús, mintha másképp lett vona befedve (pl. alufóliában). Másrészt jól megőrizte az ízeket, burkolóanyagként funkcionált. Ezzel együtt a sókéreg itt fizikai, nem pedig ízesítési funkciót látott el.

Treff Bubi 2021.02.19. 15:08:20

@Szakács Tanuló: értem, akkor szerintem ez hasonló megoldás, mint az agyagba burkolt és úgy kisütött húsok. Az talán kelet-ázsiai módszer.
süti beállítások módosítása